سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سایه روشن
 

بعضی از دوستانم خواسته بودند اعمالی که در بارداری انجام دادم رو اینجا بیارم تا منبعی برای روزها و یا سالهای آیندشون باشه. و البته بیشتر خودم هم دوست داشتم از اعمالی که انجام دادم در یک پست گلچین داشته باشم تا هم در آینده بتوانم استفاده کنم و هم اینکه دانستنش برای خود فرزند خالی از لطف نمی باشد.

با یک سرچ کوتاه در گوگل ، مطالب در این باره به وفور دیده میشه و شاید نوشته های من تکراری باشند و یا حتی خیلی کاملتر و مفصلترش در وب سایت ها یا وبلاگ های دیگر دوستان پیدا بشن.

 

چیزهایی که من در ذیل این مطلب آوردم، اعمالی هستند که با توجه به وقت کمی که در روز داشتم سعی کردم حداقل ها رو به جا بیارم . مطالب این پست بیشتر برای خانم های شاغل (و کمی تنبل مثل خودم) میتونه مفید باشه .

 

قبل از بارداری :

سعی کنید از دو سه ماه قبل از بارداری یک برنامه معنوی را به صورت روزانه یا هفتگی برنامه ریزی کنید. مثلا خواندن دعای ندبه ، کمیل، قرآن، زیارت عاشورا، نماز شب و…

تصمیمی که من از قبل از بارداری گرفتم حفظ قرآن و زمانی را که انتخاب کردیم اواخر ماه مبارک رمضان بود تا با حس و حالی پاک و معنوی به استقبال این هدیه الهی برویم … و البته ادعیه و آیاتی که در حلیه المتقین  برای زن و شوهر در هنگام بسته شدن نطفه سفارش شده.

در مورد خوارکی های قبل از بارداری از روی کتاب هایی که مطالعه کرده بودم و سایت هایی که مرور کرده بودم خوردن کاسنی،گلابی،خرما،انجیر،عسل، به و شیربادام رو سعی کردم برای خودم و همسرم در برنامه روزانه  بگنجونم.

توفیقی که قبل از بارداری نصیب من و همسرم شد ، زیارت خانه خدا بود که برای همه دوستانم آرزو میکنم این نعمت نصیبشون بشه. آیه «رَبِّ هَبْ لِی مِن لَّدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاء» را در هربار طواف هنگام رسیدن به رکن یمانی زمزمه و از خدا فرزندی سالم و صالح طلب می کردیم. از آب زمزم توشه ای برداشتیم که چنان با برکت بود که هنوز بعد از گذشت تقریبا 10 ماه ، آب روزانه را با ذره ذره اش متبرک می کنیم…

فکر می کنم هرسال از هر فامیل یا دوست و آشنا حداقل یک نفر به زیارت خانه خدا مشرف می شود. طلب کردن یک بطری کوچک از آب زمزم به جای سوغاتی های رنگارنگ می تواند لطف زیادی داشته باشد. دعای فرزند دار شدن را هم می توانید در قنوت های نماز تکرار کنید. ان شالله که برای هممون برآورده بشن.

چون خودم همیشه دوست داشتم دلیل اعمالی که انجام می دهم را بفهمم سعی کردم در هرماه خواصی که خوراکیها و سوره های توصیه شده دارند را ذکر کنم. ادعا نمی کنم کامل هستند و البته اکثرا هم مفاهیمی در خود نهفته دارند که کسی از آنها اطلاع ندارد. ولی در همین حد هم برای من جالب بودند.

ماه اول بارداری :

Sib

اغلب متوجه ماه اول بارداری نخواهیم شد.مگر آنکه از روی همان حدس و گمان های اقدام بارداری بتوانیم تا حدودی اعمال را به جا بیاوریم تا وقتی  وارد ماه دوم شدیم از ماه اول هم بی بهره نمانده باشیم .

خواندن سوره های یس و صافات پنج شنبه ها و جمعه ها :

از خواص سوره یاسین این است که خداوند هزار ملک را موکل می گرداند تا خواننده آن را از شر شیطان و از هر آفتی محافظت نماید.

از خواص سوره صافات نیز مصون بودن در برابر آفات و بلایا، عدم آسیب از جنیان ، آرامش از اضطراب و حفاظت از گزند شیطان می باشد .

حالا اینکه چرا دستور به خواندن آن در پنج شنبه و جمعه داده شده حتما نکاتی در آن نهفته است .

خوردن سیب شیرین هرروز صبح :

سیب نشانه‌ی عشق و باروری، دوستی، زیبایی، خوش‌بختی، تندرستی، دانایی، خوشی، نیرومندی و … می‌باشد. فشار خون را تنظیم می کند. مقوی مغز بوده و آرام بخش است.

کودکانی که مادرانشان در دوره بارداری مقادیر زیادی سیب مصرف کرده اند کمتر به آسم (تنگی نفس) مبتلا می شوند.

میزان خطر بروز بیماری آسم در فرزندان زنانی که در زمان بارداری روزانه چهار سیب یا بیشتر مصرف کرده بودند، پنجاه درصد کمتر از کودکان زنانی بوده که کمتر سیب خورده اند.

خوردن انار در جمعه ها :

انار شیرین برای جلوگیری از خونریزی رحم ،کم خونی، تصفیه خون، مسمومیت و بسیاری موارد دیگر مفید است.

پیامبر خدا (ص): انار بخورید زیرا هیچ دانه ای از آن در معده جای نمی گیرد ،مگر این که چهل روز قلب را نورانی می سازد وشیطان را برون می راند .

امام کاظم (ع) : هرکس روز جمعه یک انار بخورد آن انار ،دل او را تا چهل پگاه نورانی می دارد اگر دو انار بخورد تا هشتاد روز و اگر سه انار بخورد تا صد و بیست روز و نیز وسوسه شیطان ازاو دور می شود و هرکس وسوسه شیطان از او دور شود ،خداوند را نافرمانی نمی کند و هر کس خداوند را نافرمانی نکند خدای او را به بهشت در می آورد .

خوردن 2عدد خرما قبل از صبحانه همراه با سوره قدر:

از خواص سوره قدر درمان لرزه های اعضای بدن و در گناه خدا بودن است .

خرما دارای 25 درصد ساکاروز ، 50درصد گلوکز ، و مواد آلبومینوئیدی ، پکتین و آب می باشد . بعلاوه دارای ویتامین های مختلف من جمله ویتامین A,b,c,e و مقدری املاح معدنی می باشد . یک ضرب المثل عربی می گوید که خواص درخت خرما باندازه روزهای سال است.

 

ماه دوم بارداری:

anab

خواندن سوره ملک پنج شنبه و جمعه ها:

حضرت علی (ع) : هر کس سوره (ملک) را بخواند روز قیامت بر بالهای ملائکه آید و رویش در حسن مثل روی یوسف باشد. رسول اکرم (ص) فرمود: دوست دارم که این سوره در دل هر مومنی و هر که آن را تلاوت کند گویا للیه القدر را زنده نگهداشته است.

هرروز 2 عدد عناب قبل از صبحانه همراه با سوره توحید :

اینکه چرا 2عدد،چرا قبل از صبحانه و چرا با سوره توحید نه سوره های دیگر صددرصد دلایل علمی فراوانی در این توصیه ها نهفته است. مثلا ممکن است خواص عناب به گونه ای باشد که خوردن آن در صبح و برای زن باردار به این تعداد خواص خود را ایفا کند. زیادترش ممکن است مضر و یا کمترش بی اثر باشد !

از خواص سوره توحید در امان بودن از بدیهای مردم-رفع بیماری شر و زور- حفاظت از فرد-حافظ در برابر هر آفت و بلا بودن –تسکین درد شکم می باشد.

امام صادق (ع) : برتری عناب بر دیگر میوه ها به سان برتری ما بر دیگر مردمان است .

پیامبر خدا (ص) : عناب تب را می برد .

عناب ضد بیماری های تنفسی، بند آورنده خون و مقوی است. تصفیه کننده خون بوده و به هضم غذا کمک می کند. در درمان نامرتب بودن ضربان قلب، عرق شبانه و تعریق زیاد بدن استفاده می شود.

از دیگر مواد تشکیل دهنده عناب می توان به ساپونین ها، فلاوونوئیدها، موسیلاژ(لعاب)، مواد قندی، ویتامین های A, B2 و C، املاح مانند کلسیم، فسفر و آهن اشاره نمود.

عناب  موجب تقویت دستگاه گوارشی می شود، حافظه را تقویت می کند و آرام کننده اعصاب است.

ماه سوم بارداری:

avatar12141_5.gif

خواندن سوره آل عمران پنج شنبه و جمعه ها :

از خواص سوره آل عمران : سهولت زایمان – آسان شدن مشکلات و ازدیاد روزی می باشد

خوردن یک عدد سیب شیرین قبل از صبحانه همراه با آیه الکرسی :

آیه الکرسی اعلاء ترین نقطه قرآن است .

پیامبر اسلام (ص) : در خانه ای که آیه الکرسی خوانده شود ابلیس از آن خانه دور می شود و سحر وجادو در آن خانه وارد نمی شود .

خواص آیه الکرسی : پیامبر (ص) روایت کرده است که فرمودند : 5 چیز حافظه را قوی می گرداند: خوردن شیرینی – گوشت نزدیک گردن – عدس – نان سرد و خواندن آیت الکرسی

عالمی گوید : هر که علم می خواهد بر پنج چیز مواظبت می کند:

1- پرهیزکاری در آشکارا و پنهان 2- خواندن آیت الکرسی 3- همیشه با وضو بودن 4- نماز شب خواندن حتی اگر دو رکعت باشد. 5- غذا خوردن به منظور نیرو گرفتن نه شکم پر کردن.

از آیه الکرسی بخواهیم خواص بیان کنیم تمامی ندارد. پیشنهاد میکنم خواص آنرا از کتب و روایات معتبر که کم هم نیستند حتما مطالعه کنید.

خوردن هفتگی گندم-گوشت-شیر و عسل:

گندم برای تقویت سیستم دفاعی بدن و اگر با عسل همراه شود بعد از غذا ، یبوست هایی را که منشا آنها تنبلی کبد و تحریکات روده باشد درمان می کند .

شیر از آن دسته مواد غذایی است که مادران باردار به آن نیاز بیشتری دارند. نقش اساسی در شکل ‌گیری و استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها دارد.

بهترین گوشت ها و مناسب ترین گوشت ها نزدیک به مزاج انسان گوشت گوسفند نر بین شش ماه تا یکساله می باشد.

ماه چهارم بارداری:

anjir

خواندن سوره  دهر پنج شنبه ها و جمعه ها:

از خواص سوره دهر قوی شدن نفس ضعیف – تسکین درد قلب – تندرستی-سود بردن بدن – نیرومند گشتن جان –  قوت بخشیدن به اعصاب و تسکین نگرانی و اضطراب است.

خواندن سوره قدر در یک رکعت از نمازها :

خواص سوره قدر در ماه اول بیان شد

هرروز 2 عدد انجیر قبل از صبحانه با سوره والتین:

از خواص سوره تین رفع ضرر غذا می باشد.

امام علی(ع( :خوردن انجیر، انسدادها را نرم می کند و برای بادهای قولنج، سودمند است. در روز، از آن فراوان بخورید و آن را در شب هم بخورید؛ اما فراوان،نه.

پیامبر خدا(ص) : هر کس دوست دارد دلش نازک باشد، بلس(انجیر) بخورد.

انجیر، میوه ای شیرین، گوشتدار، زرد یا بنفش رنگ، دارای ویتامین A،B، C، قند، پروتئین، مواد ازته، چربی، آهن، منگنز و کلسیم است. نوعی ازآن که در مناطق گرمسیر می روید، به نام انجیر هندی یا بنگالی معروف بوده است که بسیارتناور وپرشاخه است.

 

ماه پنجم بارداری:

tokh,

خواندن سوره فتح پنج شنبه ها و جمعه ها:

از خواص سوره فتح تقویت حافظه-کسب خیرو برکت و رفع بیماری هراس است.

خواندن سوره نصر در یک رکعت از نمازها:

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره نصر را در نماز مستحب یا واجبی بخواند، خداوند او را از قبرش بیرون آورده که امان نامه ای است برای عبور از پل جهنم ، جهنم و صدای جهنم ؛ همه چیزهایی که با او روبرو می شوند، او را مژده داده و از خیرهایی که در انتظار اوست سخن می گویند تا وارد بهشت شود. و به اندازه ای درهای خیر بروی او گشوده می شود که پیش از این به ذهنش نرسیده و آن را آرزو نکرده است .

از خواص این سوره گشوده شدن درهای خیر و برکت در دنیا و استجابت حاجات می باشد.

خوردن خرما هرروز صبح :

خواص خرما در ماه اول بارداری گفته شد.

خوردن تخم مرغ صبحانه همراه با سوره حمد :

مصرف بیشتر تخم‌مرغ در دوران بارداری خطر بروز بیماری‌های مزمن و متابولیکی ناشی از استرس نظیر دیابت و فشار خون بالا را در سال‌های آتی زندگی کودک کاهش می‌دهد.

 ماده مغذی موسوم به کولین که در حجم بالایی در تخم‌مرغ وجود دارد، این تاثیر مفید را روی جنین بر جای می‌گذارد.

کولین می‌تواند از تاثیرگذاری استرس مادر روی جنین در دوران بارداری، جلوگیری کند.

از خواص سوره حمد آرام بخش درد ها- کلید بهبودی-برآورده شدن حاجات و درمان بیماری هاست.

 

ماه ششم بارداری:

anar

خواندن سوره واقعه پنج شنبه ها و جمعه ها:

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در هر شب جمعه سوره واقعه را بخواند، خداوند او را دوست می دارد؛ محبت او را در دل همه مردم می افکند، هیچگاه در دنیا گرفتار فلاکت ، فقر، نداری و آفتی از آفات دنیا نمی شود و از دوستان امیرالمومنین علیه السلام خواهد بود. این سوره مخصوص امیرالمومنین علیه السلام است و هیچ کسی با او در آن شریک نیست .

از خواص سوره واقعه: عزت در میان مردم – رفع بیماری بدبختی و فقر– پیروزی و ثروت و موفقیت و خیر و برکت است.

خواندن سوره تین در یک رکعت از نمازهای مغرب و عشاء  :

خواص این سوره در ماه چهارم گفته شد.

خوردن انجیر و زیتون بعد از صرف صبحانه :

زنان باردار می‌توانند چند عدد انجیر را خیس کرده، قبل از هر وعده غذایی مصرف کنند تا یبوست آنان از بین برود.‏ روغن زیتون در بارداری پوست بچه را روشن میکند . زیتون نقرس و رماتیسم را درمان می‌کند، برگ زیتون با اثر مقوی درمان کننده فشار خون و زخم‌های عفونی است.

خوردن مغز استخوان و پرهیز از خوردن دنبه :

قلم گاو حاوی املاح و خیلی چرب است اما وقتی هنوز قرمز است منبع خوبی از آهن است باید در مصرف آن رعایت تعادل را بکنید.
روغن قلم گاو برای بهبود درد مفاصل: درد مفاصل در مزاج سرد را با دادن داروهای گرم و غذاهای گرم و در مزاج گرم با اغذیه و داروهای سرد تعدیل مزاج نمایند. اگر مربوط به مزاج خشک باشد به ترطیب مزاج بپردازند و اغذیه رطوبتی چون شیر گاو و غیره خورند، روغن بادام ، روغن مغز تخم کدو، پیه مرغ و مغز ساق قلم گاو مخلوط کرده بمالند.

دنبه یکی از بدترین انواع روغنهایی است که وجود دارد و قابلیت دفاع ندارد چون دارای کلسترول بسیار بالایی است و تصلب شرایین و ناراحتی های قلبی به همراه دارد.

هرروز صبحانه یک عدد انار با سوره فتح:

خواص انار در ماه اول بارداری و درباره سوره فتح در ماه پنجم بارداری توضیح داده شد.

ماه هفتم بارداری:

beh

خواندن سوره انعام بر بادام و تناول قبل از صبحانه:

امام محمد باقر (ع): در مکارم الاخلاق روایت است هر گاه تو را علتی باشد که بر نفس خود از آن مرض بترسی بخوان سوره (انعام) را، به تو نمی رسد از آن علت مکروهی.

(شاید یکی از دلایل انتخاب این سوره در ماه هفتم شروع نگرانیهای زایمان و ترسهای زایمان زودرس و… می باشد)

از خواص سوره انعام: برطرف شدن ترس از نفس -رفع بیماری –استجابت حا جات –محافظت فرشتگان از او – رفع ما لیخولیا – دفع بلایا

خواندن سوره دهر روزهای دوشنبه : سوره دهر در ماه چهارم توضیح داده شد

خواندن سوره تبارک و یس روزهای پنج شنبه و جمعه :سوره یس در ماه اول آمده است.

یکی از خواص سوره تبارک(فرقان) درمان تنگی نفس می باشد.

خواندن سوره قدر و توحید در نماز های یومیه : درماه چهارم آمده است

خوردن روزانه بِه همراه با سوره یس با صبحانه :

در گذشته به زنان باردار توصیه می شد برای اینکه کودشان زیبا شود، روزانه یک عدد میوه «به» مصرف کنند به دلیل اینکه «به» موجب تقویت دریچه تحتانی مری می شود و از این طریق دستگاه گوارش خوب کار می کند.

توصیه می شود که زنان باردار از مواد غذایی که موجب تقویت معده می شود در دوران بارداری استفاده کنند.

اگر خانمهای باردار به بخورند مانع سقط جنین آنها می شود.بخاطر همین کسانی که دچار سقط مکرر هستند بهتر است کمپوت یا شربت به مصرف کنند.

به عرق بدن را خوشبو می کند،مخصوصا خانمهای حامله اگر به بخورند عرق کودک آنها خیلی خوشبو است.

 

ماه هشتم بارداری:

asal

جمعه ها انار تناول شود.

از خوردن ماست شیرین و عسل کوتاهی نشود :

عسل را اگر زن آبستن بخورد بچه اش دارای شبکه عصبی قوی خواهد گردید.عسل بر میزان کلسیم خون می افزاید.برای کسانی که دستگاه گوارشی ضعیفی دارند و نیاز به مصرف مواد قند دارند نافع است به خصوص در کسانی که به نفخ شکم دچارند ،چون ایجاد نفخ نمی کند توصیه می شود.

شنبه ها سوره قدر

یکشنبه ها دومرتبه سوره تین

دوشنبه ها سوره یاسین

سه شنبه ها سوره فرقان (تبارک)

چهارشنبه ها سوره دهر

پنج شنبه ها سوره محمد :

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره محمد صلی الله علیه و آله را تلاوت نماید، هیچگاه شک و شبهه ای برایش پیش نیامده ، خداوند هیچ گاه او را دچار فقر و ترس از شیطان نخواهد نمود و پیوسته از شرک و کفر محفوظ است. و او در امان خدا و امان حضرت محمد صلی الله علیه و آله خواهد بود .

جمعه ها سوره صافات :

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در هر جمعه سوره صافات را بخواند، پیوسته از هر آفتی محفوظ بوده و هر گرفتاری در زندگی دنیا از او دور می شود و خوشرزقترین مردم خواهد بود و هیچ شیطان رانده شده ای و ستمگر حق کشی نمی تواند ضرر مالی و جانی به او بزند.

ماه نهم بارداری:

khorma

کباب و خرما زیاد تناول شود:

کباب برای رشد جنین و وزن گیری آن در ماه نهم توصیه می شود.

توصیه شده به زن باردار در آخرین ماه حاملگی خرما بدهید زیرا کودک او بردبار و پاکیزه خواهد شد . همچنین خرما برای افزایش هوش موثر است.

خداوند، در آیات قرآن، از میان انبوه میوه ها، خرمای تازه را برای مادر بارداری که در آستانه وضع حمل است بر می گزیند. مفسران از همین نکته قرآنی (سوره مریم) استفاده کرده اند که یکی از بهترین غذاها برای زنان بعد از وضع حمل، رطب (خرمای تازه ) می باشد.

در نمازهای ظهر تلاوت سوره عصر و ذاریات:

از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است: هر کس سوره ذاریات را قرائت نماید عاقبت کار او به صبر و شکیبایی ختم خواهد شد و در روز قیامت همراه با یاران حق محشور خواهد شد.

می گویند: اگر سوره عصر را بر کسی که تب داشته باشد بخوانند تب او زائل گردد و اگر این سوره را بر فرد افسرده بخوانند از افسردگی بیرون آید.

امام صادق علیه السلام فرمودند کسی که سوره ذاریات را در شب یا روز بخواند، خداوند امور زندگیش را اصلاح و روزش را فراوان می گرداند.

از خواص سوره ذاریات سامان یافتن زندگی – ازدیاد روزی – رفع درد درون و سهولت زایمان   می باشد.

پنج شنبه ها سوره حج:

از خواص این سوره اهدای حسنات است.

جمعه ها سوره فاطر:

از خواص این سوره رفع بیماری سردرد است.

امام جعفر صادق (ع): در مصباح شیخ کفعمی روایت است هر کس در شب جمعه، سوره (سبا و فاطر) هر دو را قرائت کند، در حفظ و حمایت خداوند عالم باشد. هر کس در روز جمعه قرائت کند در آن  روز به او مکروهی نمی‌رسد و عطا می‌شود به او خیر و دنیا آنچه در قلب او خطور نکرده باشد.

پیاده روی روزانه جهت سهولت زایمان انجام شود .

هرروز شیر و خرما ، صبحانه با سوره دهر.

در تفسیر برهان روایتی نقل شده است که پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله فرمود:

باید اولین چیزی که زن زائو تناول می کند رطب باشد، بدرستی که خداوند عزّ و جلّ به مریم فرمود «وَ هُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ …»؛عرض شد: یا رسول اللّه اگر زمان رطب نباشد.[چه باید کرد] فرمود: هفت عدد خرمای مدینه، و اگر نباشد هفت عدد خرما از خرمای میوه‏جات شهرهای خود، زیرا خداوند عزّ و جلّ فرموده به عزت و جلال و عظمت و رفعت خود قسم، زائویی که در روز تولد رطب میل کند، اگر پسری آورد، آن فرزند حلیم گردد، و اگر دختر باشد، او نیز حلیمه و بردبار خواهد بود.(تفسیر برهان، ذیل تفسیر آیه شریفه).

در روایت دیگر از حضرت علی علیه السلام نقل شده است که فرمود: بهترین غذای زن باردار، خرمای تازه است و هیچ دارویی برای او بهتر از خرما مداوا نیست.[خصال صدوق، ص‏637?]

انشالله خدا به همه مادران فرزندانی سالم و صالح عطا کند.


[ پنج شنبه 91/10/28 ] [ 11:39 صبح ] [ حا.عین ] [ نظرات () ]

این چند روز سعادتی شد هم بعد از مدت ها مهمانی در خانه ام ببینم و هم چندین بار زیارت حضرت معصومه و جمکران نصیبم شود.

ساعت هایی را در گوشه حرمش بنشینم … فکر کنم … فکر کنم … فکرکنم…

جدا شدن از عادت های همیشگی و روزانه حتی برای یکی دوروز می تواند خیلی به دل بچسبد حتی اگر از برخی کارهایت وابمانی … اینباکست سرریز شود ، تلفن ات پر شود از تماس های بی پاسخ و پیامک های جواب داده نشده …

گاهی یک دوست می تواند از خواهر به تو و دلت نزدیک تر باشد … خوشحالم از داشتن دوستانم.

 

* امید بسته ای به این سفر ، حرم، ضریح و بارگاهش … دعا می کنم برای گرفتن حاجتت ….

20130110(008)

IMG_1256

IMG_1264


[ شنبه 91/10/23 ] [ 8:10 صبح ] [ حا.عین ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 29743